lördag 16 november 2013

Ekologisk Kokosolja - det bästa vi kan ha? Både inombords och utombords!


Kokosolja är den i särklass mest hälsosamma oljan och också ett av de näringsmässigt bästa födoämnena!

Du kan t.ex använda den till
- Stekning, bakning och mat som upphettas
- I hudvård där lukt och smak inte är önskvärd
- Som basolja för massage
- Som basingrediens för tvål, lotions, salvor, badolja, badsalt m.m.
- Den är bra som bärare för essentiella oljor
- Till hårinpackningar
- För dess anti-septiska och anti-bakteriella förmåga
- Som deodorant, blanda med lite bikarbonat bara.
- Den är en perfekt hudkräm och om du vill dofta gott ta med ett par droppar eterisk olja.

Det verkar endast fantasin som sätter gränsen på användandet.

Oljans innehåll skyddar mot virus och bakterieangrepp, som t.ex. herpes simplex, cytomegalovirus (CMV), influensa, mässling, literia, stafylokocker och streptokocker, gynnar tillväxten av goda tarmbakterier, speciellt mjölksyrabakterier ochmotverkar svamp såsom candida och dödar parasiter i magtarmkanalen.

Laurinsyran i kokosolja har endast sin motsvarighet i bröstmjölk, där den ingår som livsviktig ingrediens och skyddar mot bakterie och parasitangrepp.

När du tar lite fast olja mellan dina fingrar smälter den omedelbart. Denna reaktion ger bokstavligt talat en fingervisning om hur snabbt den bryts ner i kroppen och omvandlas till energi.

Kokosfett ger snabb energi och främjar kroppens självläkande förmåga. Den smakar gott, friskt, lätt kokossmak.

Ger även god effekt på Crohns sjukdom, pankreatit, dödar bakterier som orsakar lunginflammation, urinvägsinflammation, hjärnhinneinflammation.

Ämnesomsättningen blir långsammare och fettet lagras i stället för att förbrännas.

Kokosoljan hjälper dig att gå ner i vikt och behålla hälsan på ett sätt som inget annat fett. Det finns många fördelar med att öka ämnesomsättningen med hjälp av kokosolja: skador läker snabbare, gamla och skadade celler byts ut snabbare, immunsystemet fungerar bättre. Många hälsoproblem som fetma, hjärtåkommor, benskörhet är vanligare bland människor med långsam ämnesomsättning, mycket beroende av att cellerna inte repareras tillräckligt snabbt.

Även demenssjukdomar bromsas upp av kokosfett och redan drabbade kan uppleva stora förbättringar genom att äta kokosfett. Fettsyrorna kan passera till hjärnan och användas som bränsle även om hjärnan utvecklat insulinresistens. Bekämpar även inflammationer i hjärnan.

Kokosoljan sänker också kolesterolet och ökar förmågan att ta upp vitaminer och mineraler.

Vid en daglig konsumtion av kokosolja minskar risken för åderförkalkning dvs förträngande fettansamlingar och förkalkningar i kärlväggarna. Även risken för demens minskar.


Kokosolja är även utmärkt att använda som massageolja. Den skapar en barriär mot infektioner, gör huden mjukare, hindrar rynkbildning och åldersfläckar.

För att komma till rätta med torr, grovporig och rynkig hud är oljan ett bra hjälpmedel. Även vid eksem och psoriasis har kokosoljan visat sig vara till stor hjälp.

Ett av de klassiska tecken på åldrande är när bruna fläckar (leverfläckar) visar sig på huden, lipofucin, resultatet av oxidation av omättade fetter med hjälp av fria radikaler. För att hindra nybildning av lipofusinpigment och eventuellt minska antalet fläckar använd kokosolja både ut – och invärtes. Oljan hjälper till att hålla bindväven stark och mjuk så att huden inte blir hängig och rynkig.

I vissa fall kan den även reparera skadad hud, oljan absorberar av bindvävens cellstruktur, den tränger in djupt och stärker därmed underliggande vävnad. Oljan är även utmärkt som hårstärkande medel för att motverka mjällbildning. Värm olja i vattenbad vid hårinpackning.

Kokosolja är mycket motståndskraftig vid uppvärmning. Den börjar oxidera först över 198 grader. Använd kokosoljan vid sautering av grönsaker, till stekning av kött och fisk, till salladsdressing.

Vid dagligt intag av kokosolja kan man märka en lätt ökning av blodtrycket och kroppstemperaturen. Anledningen är den ökade ämnesomsättningen i samband med förbränningen av medellånga fettsyrorna.

Energin ökar och när du blir van vid den energinivån som kokosoljan skapar, kommer du att äta mindre födoämnen som innehåller socker och stärkelse. Kroppen reglerar och sköter om anpassningen: en naturlig övergång till en sundare kostföring. En lagom terapeutisk dos är 3 – 4 msk per dag (vid demens 5 msk per dag, jämnt utspritt under dagen). Detta tillgodoser en tillräcklig tillförsel av laurinsyra för att bygga upp immunsystemet och ger hjärnan energi som den kan tillgodogöra sig.

Om du inte redan använder kallpressad kokosolja,
så är det hög tid att börja nu.

Här kan du få fler tips om användning

Källor:
Mat och dryckestips.wordpress.com
Boken Stoppa Alzheimers nu!
Kostdemokrati

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar